Gry wideo przyczyniają się do rozwoju gospodarczego Polski. Rząd wprowadza ulgę podatkową dla producentów
Od kilku lat polskie gry stają się coraz bardziej popularne i coraz odważniej wkraczają na giełdę. Rodzimy rząd zauważył sukces naszych produkcji i postanowił wesprzeć deweloperów.
Gry to jedna z tych dziedzin, którą nasz kraj może się chwalić. Dying Light, Frostpunk, This War of Mine i Wiedźmin to jedne z najbardziej znanych obecnie tytułów z Polski . Coraz więcej studiów chce podążyć ścieżką wymienionych produkcji i z roku na rok powstaje coraz więcej polskich gier.
Wiedźmin: Pożegnanie Białego Wilka na 23-minutowym materiale
Ministerstwo Kultury odnotowało, że w Polsce funkcjonuje obecnie 330 firm zajmujących się produkcją gier wideo, w których łącznie pracuje 4000 ludzi. Aż 18 z nich jest notowane na giełdzie. W zeszłym roku szacowano, że wartość polskiego rynku wynosi 116 miliardów dolarów, dzięki czemu Polska zajmowała 23. miejscu na świecie i 7. miejsce w Europie w światowym rankingu.
Polska branża gier wideo rozwija się więc obecnie bardzo dynamicznie, generując znaczące wpływy do budżetu państwa oraz tworząc liczne miejsca pracy. W roku 2017 rodzimy rynek gier wideo pod względem wartości zajmował 23 miejsce na świecie i 7 miejsce w Europie, generując 0,10 proc. polskiego PKB, podczas gdy w przodujących pod tym względem krajach, takich jak np. Japonia, Korea Południowa, Chiny czy Ukraina, wartość ta była nawet 2-3 razy większa. Widać zatem, że dalszy rozwój sektora gier wideo może w istotny sposób przyczyniać się do rozwoju gospodarczego Polski
Dlatego też podjęto decyzję o utworzeniu specjalnej ulgi podatkowej, która zakłada możliwość dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania w podatku dochodowym CIT/PIT 100 proc. ustawowo określonych kosztów kwalifikowalnych. Dzięki temu firmy będące podatnikami zyskają 19% kosztów.
W planach jest także stworzenie specjalnego testu, który pozwoli stwierdzić czy dana produkcja posiada kulturowy charakter, który może posłużyć do promocji kraju.
Dopuszczalność objęcia ulgą danego projektu rozpatrywana będzie indywidualnie w oparciu o tzw. test kulturowy, którego celem jest weryfikacja, czy dana gra może być uznana za grę o charakterze kulturowym. Planuje się opracowanie testu w oparciu o rozwiązania stosowane w innych krajach UE, tj. nawiązujące do modelu brytyjskiego (Video Games Tax Relief) oraz francuskiego (Crédit d'impôt jeu vidéo)