Publicystyka Daniel Stroński
08.04.2018
Wszystko o God of War. Rozgrywka, fabuła, rozwój postaci, PS4 Pro
God of War w bazie gier
Wszystko o God of War. Rozgrywka, fabuła, rozwój postaci, PS4 Pro

God of War to seria znana posiadaczom konsol Sony od dawna. Po debiucie na PS2, gry z serii God of War pojawiły się na PS3, PSP i PS Vicie, a teraz God of War zaliczy niebawem swój wielki debiut na PlayStation 4. Kratos zmienia mitologiczne realia, zapuszcza brodę i opiekuje się synem, przy okazji zupełnie zmieniając mechanikę walki. Oto wszystko, co wiemy o grze.

ŚWIAT GOD OF WAR

Bóg wojny Kratos wymordował już cały panteon greckiej mitologii, więc twórcy przeniosą nas do mitów nordyckich – dziejów potężnego Odyna, walecznego Thora i podstępnego Lokiego. Nie wiadomo, jak dokładnie deweloper zinterpretował tamtejszy świat, ale podstawy powinny zostać niezmienione. Na ogromnym drzewie Yggdrasilu istnieje dziewięć światów – w tym dom ludzi Midgard, w którym rozgrywa się akcja udostępnionych dotychczas materiałów.

Według czuwającego nad projektem Cory’ego Barloga, w wykreowanym przez nich świecie bogowie różnych wierzeń (np. Zeus i Odyn) żyją na jednym świecie, dzieli ich po prostu geografia, stąd można zakładać, że Kratos wyruszył z Grecji do Skandynawii. Jest to jednak okres, gdy bogowie chodzili po Ziemi, więc nie zobaczymy tu wikingów, a raczej postacie i potwory z mitów.

Wśród innych ważnych światów poza Midgardem, mamy jeszcze Asgard, czyli dom bogów, do którego prowadzi tęczowy most Bifrost, oraz świat zmarłych Helheim czy zamieszkiwany przez lodowe olbrzymy Jotunheim.


FABUŁA GOD OF WAR

Nowe God of War kontynuuje wydarzenia z gry God of War 3, gdzie raz na zawsze załatwiliśmy niełatwą relację z ojcem bohatera, Zeusem. Nie wiemy, dlaczego Kratos (w polskiej wersji z głosem Artura Dziurmana) przybywa do nowego miejsca, ale zapuszcza brodę i przyjmuje opiekę nad synem Atreusem. Co do matki, ta umarła jeszcze przed rozpoczęciem gry. Wędrówka Kratosa i jego syna napędzana jest właśnie tym wydarzeniem.

Twórcy chcą pokazać tę bardziej ludzką stronę Kratosa jako ojca, przez co fabuła skupi się na niełatwej relacji z synem. Protagonista nie chce, by jego dzieciak miał w sobie tyle gniewu co on, jednak nie pamięta już innego życia i jego relacja z ojcem też nie należała do normalnych (łagodnie mówiąc…). Atreus pomaga w walce, tłumaczy mowę potworów (a przynajmniej wielkiego węża nordyckiej mitologii Jormunganda) i pomaga czytać runy, przy okazji nieświadomie przekazując nauki matki o tym, że na świecie istnieje jeszcze dobro.


SYSTEM WALKI GOD OF WAR

Nowa gra serii God of War porzuca dotychczasowe slasherowe podejście do walki. Tym razem kamera osadzona jest znacznie bliżej bohatera, a walki przebiegają z mniejszą liczbą przeciwników i w wolniejszym tempie. Ogranicza to widoczność, lecz jeśli atak będzie nadchodził spoza ekranu, otrzymamy odpowiednie powiadomienie.

System walki wzorowany jest na serii Souls od From Software, a więc jest wolniej, bazując na mocnym i słabym ataku (R1 i R2) oraz blokach i unikach. Wrogowie są określani teraz poziomem doświadczenia oraz paskiem życia, którego kolor informuje gracza o różnicy sił między nim a naszym protagonistą. Powracają brutalne finishery na osłabionych przeciwnikach, jest też pasek wściekłości, który, po zapełnieniu zadawanymi obrażeniami, pozwala aktywować Spartan Rage, czyli czasowe zadawanie większych obrażeń. Na deser mamy moce runiczne, których wykorzystanie łączy się z krótkim czasem odnowienia.

God of War walka

Główną bronią Kratosa (przynajmniej patrząc na udostępnione materiały) jest topór Lewiatan, wykuty przez tych samych kowali co młot Thora – Mjolnir. Nasz bohater będzie w stanie go ulepszać (o czym więcej w ROZWOJU BOHATERA) i zadawać nim obrażenia od zimna, a w walce może być rzucony w przeciwnika, którego zamraża. Kratos zaczyna wtedy okładać innych wrogów pięściami tak długo, aż jednym przyciskiem pada nie przywoła go z powrotem do ręki. Topór pomoże też w środowiskowych zagadkach logicznych.

W walce pomoże nam też syn Kratosa, Atreus, rażąc z łuku i korzystając z mocy piorunów (w końcu jest wnukiem Zeusa). Będą też sytuacje, w których gracz sam pokieruje młodym chłopcem (a przynajmniej na to wygląda na zwiastunie „Be A Warrior”.


ROZWÓJ BOHATERA W GOD OF WAR

Kratosa określa sześć statystyk, które zwiększamy poprzez ulepszanie ekwipunku (zarówno Kratosa, jak i Atreusa) u kowala:

  • Siła (Strength) - zwiększa obrażenia od zwykłych ataków;
  • Moc runiczna (Runic) - zwiększa obrażenia ataków runicznych i od żywiołów;
  • Obrona (Defense) - zmniejsza przyjmowane obrażenia;
  • Witalność (Vitality) - zwiększa maksymalną ilość życia i osłabia konsekwencje przyjmowanych ataków;
  • Szczęście (Luck) - zwiększa szansę aktywowania korzyści z perków oraz zwiększa zdobywane punkty doświadczenia i walutę Hacksilver;
  • Opóźnienie (Cooldown) - zmniejsza czas oczekiwania na ponowne użycie ataków runicznych, przyzwań runicznych i talizmanów.

Ulepszany sprzęt nie tylko zwiększa statystyki, ale też udostępnia nowe umiejętności, które odblokujemy zdobywanymi punktami doświadczenia. Co ciekawe, odmienne przedmioty będą wyglądać wyraźnie inaczej na ciele Kratosa, stanowią więc dodatkowo aspekt kosmetyczny.

God of War Rozwój Postaci

Kowala opłacimy walutą Hacksilver (HS), co było niegdyś kawałkami srebra wykorzystywanymi m.in. przez wikingów do płatności odliczanej według wagi lub po prostu do przetapiania.


EKSPLORACJA W GOD OF WAR

God of War nie będzie rozgrywać się w otwartym świecie. Lokacje będą ułożone liniowo, przy czym znajdą się liczne odnogi dla poszukiwaczy sekretów, znajdziek i dodatkowej waluty. W tym aspekcie twórcy przyznali się do inspiracji Bloodborne’em, stąd wraz z przemierzaniem kolejnych lokacji odblokujemy sobie skróty do tych wcześniej zwiedzonych. Po ukończeniu fabuły będziemy mogli do nich powrócić. Gra oferuje ponadto opcję szybkiej podróży po odwiedzonych wcześniej lokacjach, a rozległe tereny przemierzać będziemy na łódce, która jest podstawowym środkiem transportu.


TRYBY GRY GOD OF WAR

Na ten moment wiadomo o kampanii fabularnej dla jednego gracza i wg dewelopera da się ją ukończyć w około 25-35 godzin, a na 100% (więc z eksploracją i szukaniem poukrywanych atrakcji) w jakieś 45-50 godzin.

Ciekawie wygląda kwestia poziomu trudności. Na początku wybiera się jeden z czterech dostępnych:

  • Give Me A Story (Łatwy),
  • Give Me A Balanced Experience (Średni),
  • Give Me A Challenge (Trudny),
  • Give me God of War (Najtrudniejszy),

… przy czym ten najwyższy nie ograniczy się do zwiększenia siły i życia przeciwników, a zmieni ich rozstawienie i natężenie, a nawet zachowanie. Poziomu trudności nie będzie można zmienić w trakcie zabawy.

Prawdopodobnie pojawi się też specjalny tryb z wyzwaniami, ale tutaj odpowiedź Barloga była dość oszczędna i nie znamy szczegółów. W sumie gra ma zająć na dysku ~45 GB.


GOD OF WAR - WSPARCIE DLA PS4 PRO

Posiadacze mocniejszej wersji PlayStation 4 mogą spodziewać się rozdzielczości 4K (skalowanej przez checkerboard rendering z rozdzielczości 1800p), supersampling jeśli nie posiadacie telewizora 4K oraz wsparcie dla technologii HDR. Ponadto gra na PS4 Pro zaoferuje lepsze efekty graficzne, poprawione tekstury oraz stabilniejszą płynność obrazu jeśli wybierzemy odpowiednią opcję w menu (ta pojawia się wraz z premierową aktualizacją).


GOD OF WAR - WSPARCIE POPREMIEROWE / DLC / MIKROTRANSAKCJE

W God of War nie będzie żadnych mikrotransakcji. Co do rozszerzeń fabularnych, design director Derek Daniels powiedział, że nie wie i na razie nie mają takich planów, ale przepustki sezonowej na pewno nie będzie.


WYDANIA GRY GOD OF WAR

Oprócz standardowego wydania gry, dostępna będzie edycja Day One (~249 zł), która ma zawierać unikalną okładkę oraz zawartość cyfrową: dynamiczny motyw dla menu PS4 i trzy tarcze - Buckler of the Forge, Dokkenshieldr i Shining Elven Soul.

God of War PS4 Day One Edition

Alternatywą jest edycja limitowana (~279 zł), gdzie znajdzie się gra w steelbooku i artbook od wydawnictwa Dark Horse oraz zawartość cyfrowa – wspomniany wcześniej motyw dla PS4, zestaw zbroi Przysięga Śmierci i tarcza Strażnik Wygnania.

God of War Edycja Specjalna

Edycja kolekcjonerska (~499 zł) z kolei obejmuje grę w stylowym steelbooku, 23-centymetrową statuetkę Kratosa i Atreusa, rzeźbione figurki huldrowych braci, płócienną mapą Midgardu oraz litografikę z gry, a dodatkowo cyfrowe dodatki edycji limitowanej wraz z komiksem od Dark Horse.

God of War Edycja Kolekcjonerska

Nieco grubsza kolekcjonera nazwana Stone Mason Edition ($149.99), którą ciężko będzie dostać w Polsce, wzbogaca podstawową kolekcjonerkę o kilka gadżetów: pierścień, brelok z głową Mimira oraz strugane figurki konia i trolla.

God of War Stone Mason Edition

Na koniec specjalny zestaw gry z PlayStation 4 Pro 1TB (~1,999 zł), gdzie konsola i pad zostały upiększone motywami z gry. Kontroler dostępny jest również osobno (~259 zł).

God of War PS4 Pro Bundle


ZWIASTUNY GOD OF WAR

GOD OF WAR - E3 2016 Gameplay Trailer


GOD OF WAR - BE A WARRIOR E3 2017 TRAILER


GOD OF WAR - POLSKI ZWIASTUN


Ostatnia edycja artykułu - 8.04.2018.

god of war playstation 4 sony santa monica studios