Relacja z przedpremierowego pokazu FIFA 13 dla społeczności

Relacja z przedpremierowego pokazu FIFA 13 dla społeczności

misiek_86 | 14.09.2012, 20:30

W dniu dzisiejszym odbyły się w Warszawie „Przedpremierowe warsztaty z grą FIFA 13”. Miałem przyjemność uczestniczyć w tym wydarzeniu jako reprezentant PS3Site i z przyjemnością podzielę się z Wami moimi spostrzeżeniami. Event odbywał się w Sports Bar & Restaurant na parterze stadionu Legii. Choć nie jestem kibicem warszawskiego klubu, to bardzo lubię to miejsce i uważam, że obok baru Champions w Hotelu Marriott są to dwie najlepsze lokalizacje do promocji produktów związanych ze sportem.

Gdy już bezproblemowo przebrnąłem przez 4 uśmiechniętych Panów na wejściu i otrzymałem smycz z logo gry, moim oczom ukazało się lekko przemeblowane wnętrze restauracji. Na środku stało 5 stanowisk do grania, natomiast pod ścianą po prawej stronie znalazło się miejsce dla 4 kolejnych. Jak później się dowiedzieliśmy zdobycie tylu konsol debugowych, tzn. zdolnych do odpalania niefinalnych wersji gier, stanowiło dla ludzi z EA ogromne wyzwanie i musieli prosić o pomoc zaprzyjaźnione redakcje (sami na stanie mają podobny tylko dwa takie sprzęty). Dla zaspokojenia Waszej ciekawości napiszę jeszcze, że konsole Playstation 3 były na stanie cztery i kolejki do zagrania na nich były ciut dłuższe. Podejrzewam, że kwestia przyzwyczajenia się do pada i możliwość łatwego zerkania z tych stanowisk na scenę główną odegrały tu decydującą rolę. Konsole były przez cały czas dostępne dla graczy, ale oczywiście organizatorzy zachęcali nas do porzucenia padów, gdy coś działo się na ustawionym w pobliżu baru podium.

Dalsza część tekstu pod wideo

Pierwsza prezentacja została poprowadzona przez Panią Annę Szarską i Pana Tomasza Jarzębowskiego z polskiego oddziału EA. Skoncentrowali się oni na zaletach nowej FIFY i na tym, co ją odróżnia od poprzedniczki. Zaprezentowali hasło reklamowe tej odsłony, które brzmi „WITAJ W KLUBIE” (zamiast B znajduje się tam odpowiedni wystylizowana trzynastka). Motywacją, aby wybrać taki slogan był fakt, iż FIFA stała się produktem masowym, wybieranym zarówno przez casuali jak i hardkorowców. Pojawiły się też interesujące liczby. W poprzednią edycję gry na dużych platformach rozegrano już prawie 2,5 miliarda meczów, a codziennie 5 milionów ludzi uczestniczy w rozgrywkach sieciowych. Najważniejsze zmiany jakie zdaniem Pana Tomasza programiści z EA wprowadzili w grze FIFA 13, to:

 

  • dopracowanie dryblingu poprzez wykorzystanie doświadczenia nabytego przy produkcji FIFA Street;
  • system precyzyjnej kontroli piłki;
  • poprawiona fizyka zderzeń zawodników (wszystkie te problemy z FIFĄ 12, które były obiektem żartów graczy i powodem do rwania włosów z głowy przez pracowników EA zostały podobno wyeliminowane);
  • inteligentny atak (napastnicy mają być bardziej uważni, rzadziej dawać się łapać w pułapki ofsajdowe, chętniej „podłączać” się do akcji);
  • taktyczne rzuty wolne.

 

Nowinką, która ucieszy nowicjuszy w temacie gier piłkarskich jest wprowadzenie obsługi za pomocą Playstation Move. Jak sami przedstawiciele EA jednak przyznali może być ono trudne do opanowania dla osób, które od lat grają w gry piłkarskie za pomocą pada. W trakcie prezentacji przypomniano nam także, że jest to pierwszy raz w historii, gdy FIFA ukazuje się w dwóch edycjach, zwykłej i Ultimate. Ta druga powinna zainteresować wyłącznie fanów trybu Ultimate Team z powodu darmowych 24 złotych paczek, które będą udostępniane stopniowo jej posiadaczom. Jednakże jak się później dowiedziałem nie jest to element niezbędny nawet dla osób zainteresowanych wspomnianym trybem, ale o tym w dalszej części tekstu. Inną godną wspomnienia nowinką jest wprowadzenie w grze „sklepiku” zbliżonego do tego obecnego od wielu lat u konkurencji z Konami, gdzie za wirtualne pieniądze będzie można wykupić różnego rodzaju bonusy. Co ciekawe w ten sposób będzie można uzyskać dostęp do czasowych wyzwań, które już wygasły.

EA Polska pochwaliła się także statystykami swoich różnych kanałów komunikacji, powstającą nową stroną WWW serii FIFA oraz bardzo zacną inicjatywą „Zostań mistrzem” w ramach której firma ma zamiar sponsorować młodych, zdolnych piłkarzy oraz upadające kluby sportowe, aby nie zniknęły z piłkarskiej mapy Polski. Program ma wystartować jeszcze tej jesieni i potrwać kilka lat. Mam nadzieję, że okaże się sukcesem.

 

Przedstawicieli EA należy także pochwalić za to, że nie bali się odpowiadać wprost na pytania płynące z publiczności, nawet te trudne. Dzięki tej sesji Q&a dowiedzieliśmy się m.in., że:

 

  • w tym roku ponownie odbędą się mistrzostwa Polski, pierwsze fazy w trybie online, a finały w formie eventu offline’owego;
  • EA cały czas pracuje nad pozyskaniem licencji na polską Ekstraklasę. Nie ma już szans, aby w ramach aktualizacji prawdziwe nazwy, herby i stroje klubów pojawiły się w tej edycji gry, ale trzy tygodnie temu przedstawiciele EA i ligi polskiej odbyli „bardzo obiecujące” spotkanie i mają nadzieję na osiągnięcie porozumienia w kontekście przyszłej edycji (której istnienie zostało przy okazji przypadkiem potwierdzone);
  • w dniu premiery gry składy zespołów będą aktualne, a umiejętności graczy z najlepszych lig będą aktualizowane co miesiąc na podstawie ich formy w rzeczywistości;
  • w grze nie będzie stadionu Camp Nou;
  • demo gry obecne na PS Store to dokładnie ten sam kawałek kodu, który można było ograć na targach gamescom;
  • w trzynastce pojawi się funkcja „Matchday”, która umożliwi uzyskanie informacji na temat wydarzeń boiskowych i okołoboiskowych w największych ligach Europy bezpośrednio z poziomu gry;
  • programiści i prawnicy EA cały czas pracują nad rozwiązaniem problemu wychodzenia z meczów przez osoby przegrywające, ale na razie nie mają żadnych informacji o nowych pomysłach na walkę z tym procederem.

 

Po zakończeniu prezentacji organizatorzy zaprosili nas ponownie do konsol. Później na scenie pojawił się Mateusz Gziut z portalu UltimateTeam.pl, który opowiadał nam o zaletach tej umieszczonej w kolejnych odsłonach FIFY kolekcjonerskiej karcianki. Jak się okazało zaproszenie go było dobrym pomysłem, ponieważ na pytanie „kto gra w UT?” ręce podniosło tylko kilka osób. Mateusz zaczął od wytłumaczenia jak to wszystko działa, a następnie starał się przekonać obecnych na sali o atrakcyjności trybu, który wyrwał mu dziesiątki, a może nawet setki godzin z życia. W rozmowie kuluarowej przyznał natomiast, że choć dodatki umieszczone w edycji Ultimate trzynastki na pewno ułatwią nabywcy stworzenie wspaniałego zespołu w trybie UT, to jednak i bez nich można stworzyć świetnie rozumiejący się kolektyw i wygrywać turnieje.

Oficjalną część zakończył pojedynek wicemistrza Europy w FIFA 12 Bartosza „Bartasa” Tritta z wicemistrzem Europy w FIFA 11 Bartoszem „hom3rem” Piętką. Po dość jednostronnym pojedynku 3:0 zwyciężył ten pierwszy, grający zespołem PSG z kosmicznie mocnym Zlatanem na szpicy. Organizatorzy przygotowali też dla uczestników konkurs o bardzo prostych zasadach – osoby, którym udało się pokonać któregoś z mistrzów otrzymywały nagrodę (grę FIFA 13 do odbioru po premierze, steelbooki i inne gadżety).

Jeśli chodzi o stronę organizacyjną, to nie można mieć w stosunku do tego wydarzenia żadnych większych uwag. Odbyłem kilka rozmów z graczami, którzy pojawili się tam, dzięki zdobytym na Facebooku wejściówkom i wszyscy byli zadowoleni z tego jak event wyglądał. Bardzo przypadała im też do gustu sama gra. Na koniec tekstu zostawiłem swoją opinię na temat nadchodzącej trzynastki. Oczywiście ciężko jest wydawać werdykt w sprawie tak złożonego produktu po rozegraniu kilkunastu meczów w wersji demo oraz kilku w wersji prawie finalnej, jak określili ją przedstawiciele EA, na evencie. Jednakże moje odczucia są pozytywne – bardzo podoba mi się gra ciałem, wygląda dużo lepiej i bardziej realistycznie niż w dwunastce, rozgrywka jest ciut szybsza i mam wrażenie, że pada więcej pięknych goli, piłkarze faktycznie przejawiają ochotę do gry, wychodzą na pozycje itd. Jeśli czytaliście moją opinię nt. targów gamescom, to wiecie, że wieszczyłem, iż PES jest w tym roku w stanie powalczyć z serią od Elektroników. Niestety, jeśli wersja finalna gry Konami będzie prezentowała jakość zbliżoną do demo2, to FIFA znowu zwycięży nie tylko komercyjnie, ale również jakościowo. [misiek86]

misiek_86 Strona autora
cropper